Köpvillkor

Kundservice:
Du är alltid välkommen till att kontakta oss.
Du kan kontakta oss via telefon, e-post eller via vårt kontaktformulär.
Telefon: +45 2090 5070
E-post: support@osartikler.dk
Kundservice öppettider:
Mån-Fre 9.00-18.00
Lör-Sön 10.00-15.00
Vi strävar efter att svara inom 24 timmar på vardagar.


Webshop:
Vår svenska webbshop OSfrisorartikler.se ägs av den danska webshoppen OSfrisorartikler.dk, som likaså har stiftats och utvecklats i Danmark.
 
Säkerhet:
Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. Vi använder oss även av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard. 

Leverans:
Vi erbjuder gratis frakt till vid köp för över 899 kronor. Vid köp under 899 kronor kostar frakten från 69 kronor. Det slutgiltiga fraktpriset framgår på din orderbekräftelse. Vi sänder din beställning med Bring eller PostNord som levererar till det ombud som ligger närmast den leveransadress som du har angivit vid beställningstillfället. Alla beställningar sänds med den valda leveransmetoden.
Vi sänder varor till hela Sverige oavsett orderstorlek. Observera att vi sänder till den adress som du har angivit vid ordertillfället. Dubbelkolla därför alltid din information för att säkra att du har angett rätt namn, adress, telefonnummer samt e-postadress. 
Beställningar levereras normalt inom 2-5 vardagar inom Sverige.


Fraktskador:

Vid eventuella fraktskador ber vi dig att ta kontakt med vår kundservice på e-postadress: support@osartikler.dk med detsamma. Det är viktigt att fraktskador anmäls inom 3 dagar från mottagandet, dvs. uppackning av varor måste ske omgående för att kontrollera dess skick.

Om varorna har tagit skada vid frakten ber vi tog ta bilder och beskriva skadorna, så att vi kan reklamera varorna och ersätta dig.

Förseningar:

Om vi förväntar att din beställning inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du angav vid beställning. Här upplyser vi om information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad.
 
Betalningar:
Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms.
 
Vi ingår inte köpeavtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
 
Vi tar emot betalning med alla VISA-kort och MasterCard betalningskort samt Klarna. Du betalar inga kortavgifter när du handlar med kort hos oss. Frakten räknas ut innan betalning och framgår på din orderbekräftelse. Efter betalning mottar du en orderbekräftelse med information om ditt köp. Betalningen för ditt köp dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.
Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol) från VeriSign. Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Betalningsservern är placerad i vårt fullsäkrade datacenter som garanterar hög hastighet, maximal säkerhet och stabilitet. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS.
 
Betalning med Klarna:
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår Integritets- och cookiepolicy här. 
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy
 
Villkor för Klarna som betalningsmetod
Notera att Klarna inte godkänner ”annan leveransadress” på beställningar utan det går endast att leverera till köparens folkbokföringsadress.Klarna erbjuder ett Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.
Klarna tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
 
Kreditprövning och personuppgiftsbehandling
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-post. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation. Dataskyddsinformationen hittar du här, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Klarna behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. De kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om denna delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta Klarna med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, Dataskyddsinformationen.
Du kan läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter hos OS Frisørartikler i vår Integritets- och cookiepolicy
 
Rabatter:
Vid särskilda kampanjer, som exempelvis en kampanjperiod med gratis frakt, är det inte möjligt att använda andra rabatter. Det är alltså inte möjligt att kombinera kampanjeerbjudanden och rabatter.
 
Reklamationsrätt: 
När du handlar hos oss som konsument har du enligt konsumentköplagen reklamationsrätt i tre år.
Reklamationsrätten omfattar fabrikations- och materialfel och du har därmed rätt att reklamera en vara som har fel eller brister som existerade när du köpte den.
Du måste därför reklamera inom "skälig tid" efter att du har upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader efter att felet har upptäckts anses alltid vara gjord inom skälig tid. Säkra därför för att undersöka dina varor och testa dem efter mottagelsen för att kontrollera att de inte har fel eller brister.
När du köper en vara har du ett extra starkt konsumentskydd de första sex månaderna. Fel som visar sig inom denna tid ses enligt lagen som ursprungliga fel, alltså fel som vi ansvarar för. När det har gått mer än sex månader går bevisbördan över på dig som konsument. Det betyder att du ska kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan för att kunna kräva något av säljaren.
 
Reklamationsförfrågan:
För att göra en reklamationsförfrågan skickar du ett mejl till oss på support@osartikler.dk där du anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder som visar problemet/felet.
Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning. Du kan också få pengarna tillbaka eller avdrag på priset, allt beroende av den konkreta situationen.
Observera att fel som har uppkommit på grund av felanvändning, skada eller slitage inte är reklamations berättigat.
 
Eventuell tvist:
En eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 
Viktig information:
Vid reklamation av utrustning som omhandlar hygien ber vi dig om att det är rengjort korrekt innan du sänder det i retur till oss. Det är även viktigt att alla tillbehör och delar skickas med i din reklamation av utrustningen och att varorna packas och sänds på ett ansvarsfullt sätt. I din försändelse ska du även skicka med en detaljerad beskrivning av problemet.
Reklamationen ska skickas till vår kundservice på följande returadress:

OS Frisørartikler
Meterbuen 6-12 Byg. 8
2740 Skovlunde
Danmark

Vid godkänd reklamation återbetalas du för extra kostnader som har tillkommit i samband med din reklamation, så som fraktavgift. Det är därför viktigt att du behåller ett kvitto för dina fraktomkostningar.
Observera att vi inte löser ut produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
 
Ångerrätt:
Ångerrätt Vi tillämpar 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatum.
När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.
Om du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 14 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.
Om du har en regelbunden leverans av varor under en given period börjar fristen löpa från den dag du mottar den första varan.Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss. Observera att du inte kan ångra ditt köp genom att inte hämta ut paketet utan överenskommelse med kundservice.För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i vår ångerblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
 
Ansvar och betalning vid ångrat köp: 
Om du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss. Du står själv för returfrakten och är ansvarig för att välja en returmetod som behandlar paketet på ett ansvarsfullt sätt.Det är därför en god idé att välja en spårbar metod, så att du kan spåra paketet.Några av våra varor kan inte skickas tillbaka med vanlig post. Detta gäller bland annat möbler och inventarier. Utgifterna för att returnera denna typ av varor förväntas att vara max 1000 kronor.
Varans skick vid retur: Varan måste återlämnas med obruten förpackning och/eller med plombering samt i övrigt oanvänt och oskadat skick för att den ska ses som oanvänd. Om du bryter förseglingen på varor som av hälsoskydds- eller hygienmässiga orsaker inte kan säljas medför det en värdeminskning. Värdeminskningsavdraget kan ske med upp till 100% av varans värde.
 
Återbetalning vid retur:
Om du ångrar ditt köp får du dina pengar tillbaka. Om värdeminskning har skett drar vi av det belopp du ansvarar för. Läs mer om detta ovan under "varans skick vid retur".Vi återbetalar alla betalningar från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra leveranskostnader i de fall du har valt ett annat alternativ än det billigaste alternativet som vi erbjuder) senast 14 dagar från den dag vi tar emot ditt besked om att du vill ångra ditt köpeavtal.Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde dig av vid köpet, förutsatt att inget annat är avtalat.Du har rätt att återfå dina pengar inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om att du önskar att ångra ditt köp. Du kan dock behöva vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss om du inte väljer att skicka dokumentation för att varan har sänts i retur till oss.Observera att du inte får tillbaka fraktomkostningarna vid en retur.
 
Presentkort och tillgodobevis: 
Våra presentkort och tillgodobevis är giltiga två år från det datum de utfärdades. Det är inte möjligt att använda presentkort vid betalning på nedsatta produkter om presentkortet har köpts med rabatt.
 
Nyhetsbrev: 
Du är välkommen till att skriva upp dig till vårt nyhetsbrev. Här får du nyheter, erbjudanden och annan relevant information from OS Frisørartikler. Du kan avsluta din prenumeration på vårt nyhetsbrev när som helst.
 
Ej uthämtade paket:
Om du inte hämtar ut ditt paket skickas det tillbaka till oss. För ej uthämtade paket får du som kund stå för en expeditionsavgift på 79 kronor.
 
Retur av varor: 
Om du önskar att använda dig av din 14 dagars ångerrätt, ska du returnera varan senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp.
Returer skickas till följande adress:

OS Frisørartikler
Meterbuen 6-12 Byg. 8
2740 Skovlunde
Danmark

Vi tar endast emot paket som skickas direkt till adressen och löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav.
 
Byte av varor: 
Vi hanterar inte direkta byten av varor. Om du önskar att byta en eller flera varor i din beställning ber vi dig om att returnera varorna som du inte önskar längre och beställa den/de nya varorna i ett nytt köp. Detta kortar ned expeditionstider och gör att du får din vara så snabbt som möjligt.
 
Användning av produkter:
Vi tar inget ansvar och ger ingen garanti vid användningen av våra produkter
 
Integritets- och cookiepolicy:
Genom att använda webbplatsen www.osfrisorartikler.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy. Du hittar den här
 
Denna sida uppdaterades senast 13-10-2021.